نوشته های تازه
نخل ها بارور می شوند

گرده افشانی نخلستان ها در طلحه + تصاویر

به گزارش دیار مهر : بخش بوشکان و مخصوصا روستای طلحه از دیر باز به نخلستان ها و باغ های سرسبزش معروف و مشهور بوده است . اگر چه علی رغم وسعت پیدا کردن این نخلستان ها ، کمبود منابع زیر زمینی آب آینده ی این صنعت را در منطقه با چالش جدی روبرو کرده […]

اشتراک گذاری
11 فروردین 1401
نویسنده : عبدالخالق اسدی

به گزارش دیار مهر : بخش بوشکان و مخصوصا روستای طلحه از دیر باز به نخلستان ها و باغ های سرسبزش معروف و مشهور بوده است .

اگر چه علی رغم وسعت پیدا کردن این نخلستان ها ، کمبود منابع زیر زمینی آب آینده ی این صنعت را در منطقه با چالش جدی روبرو کرده است ، اما در حال حاضر یکی از مهمترین راه های کسب درآمد برای مردم این دیار می باشد.

یکی از مراحل اصلی و بسیار مهم داشت و نگهداری نخل ها ، گرده افشانی و یا در اصطلاح محلی “بو دادن ” آن هاست . اگر چه قاعدتا طبیعت مثل سایر موارد خود این کار را انجام خواهد داد ، اما بر خلاف خیلی از گیاهان که گل های نر و ماده همزمان در یک گیاه وجود دارند و باعث بارور شدن آن درخت می شوند درخت نخل ، از هم جدا هستند و برای برداشت محصول بهتر و بیشتر ، باغدار الزاما باید به صورت دستی رشته های تولید شده در درخت نر را که اصلاحا به آن “طاره ی نر” هم می گویند از این درخت جدا و با بالارفتن از درخت ماده ، آن را در میان “طاره ی ”  ماده گذاشته و سپس با نخی نازک دور آن را ببندد تا عملیات باروری نخل انجام شود.

البته در حین این کار باغدار ، خارهای برگ نخل را هم پاک و باقیمانده برگ های خشک سال های قبل را جدا می کند  و آن را برای مراحل بعدی داشت آماده می کند.

بسته به شرایط دمایی ، دوره ی انجام  این کار از اواخر اسفند ماه شروع می شود و تا اواسط فروردین ادامه پیدا می کند.

بیستر بخوانید...

آیین بزرگداشت مقام معلم در طلحه برگزار شد+تصاویر
به همت دهیاری و شورای اسلامی و انجمن اولیا و مربیان مدارس برگزار شد:

آیین بزرگداشت مقام معلم در طلحه برگزار شد+تصاویر

طلحه دچار قحطی نان شده است!
در سایه مدیریت نا صحیح

طلحه دچار قحطی نان شده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *