نوشته های تازه
نخل ها بارور می شوند

گرده افشانی نخلستان ها در طلحه + تصاویر

به گزارش دیار مهر : بخش بوشکان و مخصوصا روستای طلحه از دیر باز به نخلستان ها و باغ های سرسبزش معروف و مشهور بوده است . اگر چه علی رغم وسعت پیدا کردن این نخلستان ها ، کمبود منابع زیر زمینی آب آینده ی این صنعت را در منطقه با چالش جدی روبرو کرده […]

اشتراک گذاری
11 فروردین 1401
نویسنده : عبدالخالق اسدی

به گزارش دیار مهر : بخش بوشکان و مخصوصا روستای طلحه از دیر باز به نخلستان ها و باغ های سرسبزش معروف و مشهور بوده است .

اگر چه علی رغم وسعت پیدا کردن این نخلستان ها ، کمبود منابع زیر زمینی آب آینده ی این صنعت را در منطقه با چالش جدی روبرو کرده است ، اما در حال حاضر یکی از مهمترین راه های کسب درآمد برای مردم این دیار می باشد.

یکی از مراحل اصلی و بسیار مهم داشت و نگهداری نخل ها ، گرده افشانی و یا در اصطلاح محلی “بو دادن ” آن هاست . اگر چه قاعدتا طبیعت مثل سایر موارد خود این کار را انجام خواهد داد ، اما بر خلاف خیلی از گیاهان که گل های نر و ماده همزمان در یک گیاه وجود دارند و باعث بارور شدن آن درخت می شوند درخت نخل ، از هم جدا هستند و برای برداشت محصول بهتر و بیشتر ، باغدار الزاما باید به صورت دستی رشته های تولید شده در درخت نر را که اصلاحا به آن “طاره ی نر” هم می گویند از این درخت جدا و با بالارفتن از درخت ماده ، آن را در میان “طاره ی ”  ماده گذاشته و سپس با نخی نازک دور آن را ببندد تا عملیات باروری نخل انجام شود.

البته در حین این کار باغدار ، خارهای برگ نخل را هم پاک و باقیمانده برگ های خشک سال های قبل را جدا می کند  و آن را برای مراحل بعدی داشت آماده می کند.

بسته به شرایط دمایی ، دوره ی انجام  این کار از اواخر اسفند ماه شروع می شود و تا اواسط فروردین ادامه پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *