نوشته های تازه

آیا از زمین خواری رودخانه در شهر کلمه دشتستان جلوگیری می شود ؟

تا کنون هیچ گونه اقدامی در راستای احداث دیوار حفاظتی رودخانه فصلی شهر کلمه صورت نگرفته است و هر ساله شاهد فرسایش خاک ،افزایش عرض رودخانه ، از بین رفتن زمینهای کشاورزی و تهدید نخلستانها و منازل مسکونی حاشیه رودخانه هستیم.     به گزارش وبگاه فرهنگی اجتماعی دیار مهر :شهر کلمه مرکز بخش بوشکان […]

اشتراک گذاری
15 آبان 1402

تا کنون هیچ گونه اقدامی در راستای احداث دیوار حفاظتی رودخانه فصلی شهر کلمه صورت نگرفته است و هر ساله شاهد فرسایش خاک ،افزایش عرض رودخانه ، از بین رفتن زمینهای کشاورزی و تهدید نخلستانها و منازل مسکونی حاشیه رودخانه هستیم.

 

 

به گزارش وبگاه فرهنگی اجتماعی دیار مهر :شهر کلمه مرکز بخش بوشکان دشتستان به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش همواره در معرض طغیان رودخانه‌های فصلی در فصل بارش قرار دارد.

آبهای سطحی حاصل از بارندگی از ۳ مسیر روستای خون ،ارغون و هفت مُله وارد بستر رودخانه فصلی در محدوده شهر کلمه می شوند. یکی از اقدامات مهم در جهت جلوگیری از خسارات حاصل طغیان این رودخانه‌ها، ایمن‌سازی دیواره‌ی رودخانه‌های فصلی است، اگر چه با احداث سد شهید بهرامی مسیر ورودی آب از سمت ارغون کنترل شده است اما تا کنون هیچ گونه اقدامی در راستای احداث دیوار حفاظتی رودخانه فصلی شهر کلمه صورت نگرفته است و هر ساله شاهد فرسایش خاک ،افزایش عرض رودخانه و تهدید منازل مسکونی حاشیه رودخانه هستیم.

 

کنترل و حفاظت از منابع آب و خاک، بویژه آب رودخانه ها یکی از شاخص های مهم توسعه پایدار به حساب می آید؛ چرا که با کنترل منابع آبهای سطحی و زیرزمینی به نوعی بخش عمده منابع خاک نیز سامان داده خواهد شد.استفاده حداکثر از رودخانه ها برای تامین نیازهای آبی و به حداقل رساندن اثرات منفی و کاهش خطرات آنها می باشد، به گونه ای که باعث ایجاد شرایط مناسب و پایدار در در رودخانه می گردند. این اقدامات شامل طرح های تعیین حدبستر و حریم رودخانه، ساماندهی و حفاظت از رودخانه ها به منظور افزایش ظرفیت عبور جریان و کنترل میزان فرسایش در سواحل و بستر رودخانه با استفاده از اجرای دیوارهای حفاظتی، آبشکن ها، اصلاح مقطع عرضی و . . . می باشد.

بیستر بخوانید...

آیین بزرگداشت مقام معلم در طلحه برگزار شد+تصاویر
به همت دهیاری و شورای اسلامی و انجمن اولیا و مربیان مدارس برگزار شد:

آیین بزرگداشت مقام معلم در طلحه برگزار شد+تصاویر

طلحه دچار قحطی نان شده است!
در سایه مدیریت نا صحیح

طلحه دچار قحطی نان شده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *