نوشته های تازه
همزمان با شروع بهار

گرده افشانی نخلستان های طلحه آغاز شد +تصاویر

دیار مهر: گرده افشانی  نخلستان در طلحه  که از اوایل فروردین ماه آغاز شده است همچنان ادامه دارد.. به گزارش دیار مهر: گرده افشانی از نخل های طلحه هم زمان با سایر نقاط بخش بوشکان این روزها در حال انجام است  گرده افشانی یا به زبان محلی “بو دادن” به وسیله باد، حشرات و انسان […]

اشتراک گذاری
11 فروردین 1402
نویسنده : خالق اسدی
منبع : دیار مهر

دیار مهر: گرده افشانی  نخلستان در طلحه  که از اوایل فروردین ماه آغاز شده است همچنان ادامه دارد..

به گزارش دیار مهر: گرده افشانی از نخل های طلحه هم زمان با سایر نقاط بخش بوشکان این روزها در حال انجام است

 گرده افشانی یا به زبان محلی “بو دادن” به وسیله باد، حشرات و انسان صورت می گیرد. گرده افشانی نخل  به وسیله باد و حشرات اقتصادی نیست. بهترین روش گرده افشانی به وسیله انسان است، که این گرده افشانی می تواند به صورت دستی و یا با دستگاه انجام شود.

دانه گرده تازه با چشم غیر مسلح، در ظاهر مانند غبار می باشند و از نظر رنگ دارای رنگ شیری روشن می باشد.

متداول ترین روش گرده افشانی آن است که خوشک های گل آذین نر را که به تازگی باز شده باشند قطع کرده و ۲ تا ۳ رشته آنها را بین خوشه های گل ماده به صورت وارونه قرار داده و آنرا می بندند، بهتر است قبل از استقرار، تعدادی از دانه های گرده بر روی خوشه ماده تکانده شود. پس از بستن خوشک های نر به خوشه ماده از طریق باد و حشرات عمل تلقیح انجام می گردد.

زمان گرده افشانی با توجه به درجه حرارت و نوع خرما متفاوت است و از اسفند ماه تا اوایل اردیبهشت ماه نوسان دارد. در گرده افشانی خرما نکته مهم این است که گل نر مناسب برای تلقیح را باید از واریته هایی انتخاب کرد که زمان باز شدن آن تا حدودی با زمان باز شدن گل های نخل  ماده یکسان باشد.

گفتنی است طلحه یکی از قطب های تولید خرمای زاهدی (قصب) مرغوب در کشور می باشد.

عکس : محمد رضا عالی نژاد ، حسین بارانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *