نوشته های تازه

به بهانه روز خبرنگار و اهمیت مطالبه گری اجتماعی

  به نام خدا به بهانه روز خبرنگار و اهمیت مطالبه گری اجتماعی در هر جامعه ای ،اعتلا و آبادانی بر اساس مطالبه گری شکل می گیرد. با در نظر گرفتن بایسته های فردی و اجتماعی ،فرایندی لازم است که در سایه ی آن شایستگی ها بهتر دیده شوند. کالبد شکافی و آسیب شناسی های […]

اشتراک گذاری
19 مرداد 1401

 

به نام خدا

به بهانه روز خبرنگار و اهمیت مطالبه گری اجتماعی

در هر جامعه ای ،اعتلا و آبادانی بر اساس مطالبه گری شکل می گیرد.

با در نظر گرفتن بایسته های فردی و اجتماعی ،فرایندی لازم است که در سایه ی آن شایستگی ها بهتر دیده شوند.

کالبد شکافی و آسیب شناسی های اجتماعی یک ضرورت مهم است و انتقاد گری در موازات کالبد شکافی ها برای رونق در یک جامعه ضروری تر به نظر می رسد.

بسیاری از ما با فرایند مطالبه گری آشنایی دارم و آگاهی و خودآگاهی در این زمینه داریم و راه های احقاق حقوق را بواسطه ی آن نیز می شناسیم.

برای تحکیم بنیانهای اجتماعی نیاز هست که همواره مطالبه گری در رأس امور باشد .چرا که اگرمطالبه گری به افول گراید .جامعه دچار سستی و فترت می شود .ایجاد تحرکها و اصلاح حرکتها ،در حوزه های متفاوت جامعه و جذب اعتمادهای اجتماعی ،یکی از تعهدات اخلاقی و انسانی مطالبه گران اجتماعی است.که همین خبرنگاران و روزنامه نگارانی هستند که بی ادعا پای کارند و همواره با تلاش خود تهدیدها را به فرصتها تبدیل می کنند و در این راه نقش آفرین هستند.

کسانی که مطالبه گری های عمومی را بر مدار آرمان گرایی و اصول خیرخواهی عمومی بنیان گذاشته اند .آنها متعهد به رعایت انصافند و همواره اجتناب از افراطی گری و احترام به حرمت ها و تفاوتها در سرلوحه کار خویش دارند .

مطالبه گری یک مسوولیت پذیری مقدس است و در جوار واقعیت سنجی ،مصلحت بینی را بر نمی تابد چرا که مصلحت بینی همواره موجب بروز رکود و فرسایش است.

مطالبه گر اخلاقا متعهد است که به حاشیه نرود و با استفاده از ظرفیتها مطالبه گری خود یک برنامه راهبردی و کاربردی داشته باشد.تفکر و اندیشه ی پویا همراه با هوشمندی و بصیرت روشن،از ابزارهای مورد نیاز این جریان مهم اجتماعی است.

مطالبه گر صدای رسای جامعه است.درک مطالبات اجتماعی ، کمبودها و نواقص در حوزه های مختلف جامعه ،و انعکاس آنها یک فرایند سازنده است.همیشه میان جامعه و مدیران باید پلی ارتباطی از جنس خودِ مردم وجود داشته باشد و آن پل مورد نظر همان عزیزانی هستند که بی ادعا قلم و قدم می زنند و می توانند رضایت اجتماعی را بیش از پیش رقم بزنند.

وقتی که مطالبه گران در عرصه حضور داشته باشند .تعامل ها برقرار می شود .در جوامع پیشرفته و پویا جایگاه مطالبه گران همواره مورد حرمت و ارزش گذاری بوده است.

در جهت احقاق حقوق شهروندی ،و زمینه چینی برای گسترش عدالت اجتماعی نقش مطالبه گر بیشتر حائز اهمیت است.وقتی که نتایج و دستاورد این جریان اجتماعی برای شهروندان ملموس باشد .جامعه دچار بی تفاوتی نمی شود و حس مشارکت رشد خواهد کرد.مطالبه گر با تولید جریان خبرسازی سالم و حذف مراتب آشوب سازی می تواند تلنگری برخواب مدیریتهای ضعیف باشد و مدیران کم کار را بیدار کند .چون الزامات را می داند و هر جا و هرگاه که لازم باشد ورود می کند و در جهت توسعه ی امنیتهای فرهنگی،اقتصادی،خدماتی،بهداشتی و… تاثیر مثبت خواهد داشت.

این چند سطر بهانه ای است که به مطالبه گران و خبرنگاران و همکاران ارجمندم در رسانه ی فرهنگی ،اجتماعی دیار مهر خدا قوتی و تبریکی بگویم و یاد مطالبه گر و روزنامه نگار مصمم، همدیاریِ سفرکرده مرحوم غلامعلی قاضی زاده را گرامی بدارم.

خدا قوت دهاد

با سپاس و مهر

نوذر فولادی مردادماه ۱۴۰۱ طلحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *