نوشته های تازه
سفر به پایتخت

روز دوم: کاخ گلستان یادگار قاجاریه

هدف بعد دیدن کاخ گلستان بود که در خیابان ۱۵خرداد تهران قرار دارد و ۱۸ فروردین انجام شد. مجموعه دارای چندین کاخ که مربوط به دوره شاهان قاجار است و اکثرا در همین زمان بنای آن گذاشته شده زیرا که میخواستند کاخشان در نقطه ای باشد که تمام تهران را ببینند. مجموعه کاخ گلستان شامل […]

اشتراک گذاری
29 فروردین 1401
نویسنده : حلیمه طوبایی نسب
منبع : دیار مهر

هدف بعد دیدن کاخ گلستان بود که در خیابان ۱۵خرداد تهران قرار دارد و ۱۸ فروردین انجام شد.
مجموعه دارای چندین کاخ که مربوط به دوره شاهان قاجار است و اکثرا در همین زمان بنای آن گذاشته شده زیرا که میخواستند کاخشان در نقطه ای باشد که تمام تهران را ببینند.
مجموعه کاخ گلستان شامل شمس العماره،تالار سلام، تالار آیینه، ایوان تخت مرمر، حوض خانه، خلوت کریم خانی، کاخ ابیض، عمارت بادگیر، تالار الماس و چند کاخ دیگر است که هم اکنون آثار تاریخی مربوط به دوره قاجاریه در آن نگهداری می شود و موزه مردم شناسی.

نقاشی چهره امیرکبیر و ناصر الدین شاه، کاخ گلستان

ابزارهای رصد، کاخ ابیض گلستان

صندلی ای که ناصرالدین شاه بعد از تیر خوردن در حرم شاه عبدالعظیم روی آن نشانده اند و تا دواخانه (بیمارستان) آورده اند
هنوز رد خون روی آن باقیست

قسمت مرمت شده و اصلی دیوار داخلی کاخ گلستان
در مرمت آثار باستانی تمام اثر را مرمت نمی‌کنند و قسمتی را برای رجوع و حفظ ارزش اصلی اثر باقی می‌گذارند

تخت خورشید یا تخت طاووس به دلیل وجود خورشید در بالای آن به تخت خورشید معروف است اما این تخت مخصوص بخاطر سریال جیران که هم اکنون در حال پخش است ساخته شده و در پایان فیلم برداری به موزه گلستان که فیلم در آن ضبط شده تقدیم شده است. زیرا به دلیل اهمیت آن و آسیب نرسیدن به آن اجازه استفاده از تخت اصلی داده نمی‌شود و در موزه جواهرات ملی نگهداری می‌شود.
این تخت به فرمان فتحعلی‌شاه در سال ۱۲۱۶ قمری و با جواهرات و طلای موجود در خزانه ساخته شد. البته بعد از ازدواج فتحعلی‌شاه با “طاووس تاج‌الدوله” تخت طاووس نام گرفت.

شمس العماره

برای دیدن تصاویر بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *