نوشته های تازه
دیار من ، دیار مهر

طبیعت زیبای پُشت پر ، کوشک اردشیر+فیلم و عکس

پُشت پر یکی از روستاهای خوش آب و هوا و تاریخی استان بوشهر است که در ۱۵۰ کیلومتری شرق بوشهر قرار دارد. آب و هوای دل انگیز آن در فصل بهار و نیز وجود جاذبه های تاریخی  که در دل خود جا داده است این منطقه را به مقصدی پر طرفدار برای ایام تعطیل خصوصا […]

اشتراک گذاری
21 فروردین 1401
نویسنده : مختار طوبایی

پُشت پر یکی از روستاهای خوش آب و هوا و تاریخی استان بوشهر است که در ۱۵۰ کیلومتری شرق بوشهر قرار دارد. آب و هوای دل انگیز آن در فصل بهار و نیز وجود جاذبه های تاریخی  که در دل خود جا داده است این منطقه را به مقصدی پر طرفدار برای ایام تعطیل خصوصا در فصل بهار و ایام نوروز بدل کرده است.

یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری پشت پر ، بنایی که آن را کوشک اردشیر می نامند و ساخت آن را به دوران اردشیر ساسانی منسوب می کنند . این یادگار باستانی بر جای مانده از دوران اردشیر یکم پایه­ گذار شاهنشاهی ساسانی است و از همین رو با کاخ اردشیر در فیروزآباد همانندی دارد. کوشک اردشیر در شمار فهرست آثار ملی ایران است.

 هم‌ چنین هر از چندگاهی خبری از کشف یک شیء تاریخی از این منطقه منتشر می‌شود. به عنوان نمونه در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، هنگام خاک برداری برای نوسازی یک پل در پشت‌پر، ۲ کوزه از دوران ساسانی یافت گردید.

سازه کوشک اردشیر از سنگ و ساروج است که ساختاری چلیپایی و چهارگوش با تاق گهواره دارد. هنوز ۲ ایوان در ۲ بخش  با تاق­های گنبدی از کوشک اردشیر دیده می­ شود. اتاق‌هایی با آسمانه کمانی در پیرامون این ۲ ایوان بر پا هستند.

در بخش بالای سازه نیز یک ستون سنگی بر جای مانده که گمان می­رود برای افروختن آتش، آگهی ­دهی یا دیدبانی باشد. همچنین یک راهروی تاق­دار و دراز با بلندای ۶ متر  سراسر سازه را می­ پیماید.

متاسفانه در سال ۱۳۹۰، در پی نم­زدگی و عدم رسیدگی به این اثر ملی، بخش­ هایی از این سازه ساسانی فرو ریخت.

cof

dav

بیستر بخوانید...

آیین بزرگداشت مقام معلم در طلحه برگزار شد+تصاویر
به همت دهیاری و شورای اسلامی و انجمن اولیا و مربیان مدارس برگزار شد:

آیین بزرگداشت مقام معلم در طلحه برگزار شد+تصاویر

طلحه دچار قحطی نان شده است!
در سایه مدیریت نا صحیح

طلحه دچار قحطی نان شده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *