نوشته های تازه

اگر شک دارید آلوده شده‌اید، واکسن را به تاخیر بیندازید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از مردم خواست اگر شک دارند که به هر علتی ناقل بیماری کرونا هستند، تا یک هفته از تزریق واکسن خودداری کنند. به گزارش دیار مهر به نقل ازخلیج فارس؛ دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران بیان کرد: آمار بیماری کرونا اکنون در جامه بالا […]

اشتراک گذاری
27 مرداد 1400

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از مردم خواست اگر شک دارند که به هر علتی ناقل بیماری کرونا هستند، تا یک هفته از تزریق واکسن خودداری کنند.

به گزارش دیار مهر به نقل ازخلیج فارس؛ دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران بیان کرد: آمار بیماری کرونا اکنون در جامه بالا است و به نظر می‌رسد افراد زیادی یا دچار بیماری هستند، یا با افراد بیمار در تماس بوده‌اند و یا به هر شکلی در معرض بیماری بوده‌اند و ناقل هستند. بنابراین برخی از افرادی که واکسن می‌زنند از همین گروه هستند یعنی در شروع بیماری هستند یا ناقل هستند.

او افزود: از سوی دیگر مردم به علت ترس ناشی از شیوع بیماری، برای واکسینه شدن فشار می‌آورند حتی کسانی که اولویت سنی شان نرسیده است برای تزریق واکسن مراجعه می‌کنند و اصرار دارند واکسن بزنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: در این شرایط اگر کسی به نوعی به بیماری آلوده شده بود، بعد از واکسن دچار عارضه خواهد شد.

خواجه‌ئیان تاکید کرد: به همین علت بارها گفته شده است اگر نشانه‌ای وجود دارد که شک دارید ممکن است به ویروس آلوده شده‌ باشید یک هفته صبر کنید تا تکلیفتان از نظر دچار شدن به بیماری مشخص شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان اینکه پیش از واکسن، تست گرفته شود وجود دارد، این طور توضیح داد: در هیچ جای دنیا چنین کاری توصیه نشده است زیرا ممکن است جواب تست‌های سریع منفی کاذب باشد یعنی فرد ابتدای بیماری‌اش باشد و آزمایش نشان ندهد، از سوی دیگر تعداد کیت‌ها محدود است، همچنین انجام تست برای هر نفر حدود نیم ساعت طول می‌کشد که اگر قرار باشد چنین کاری در مراکز واکسیناسیون صورت گیرد باعث شلوغی خواهد شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، اولویت وزارت بهداشت را تکمیل پوشش واکسیناسیون عنوان کرد و افزود: با این وجود همان طور که بارها تاکید شده است، اصلی‌ترین کار در این زمان کنترل موج بیماری است که کنترل هم با واکسن امکان پذیر نیست فقط با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌توان موج بیماری را نزولی کرد.

خواجه‌ئیان ادامه داد: واکسن در کنار رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتقال ویروس و کنترل موج بعدی موثر است.

او گفت: اگر دو هفته شیوه‌نامه‌ها به طور کامل و دقیق رعایت شود موج نزولی خواهد شد و همین کنترل بیماری می‌تواند باعث شود که نتایج بهتری از تزریق واکسن بگیریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: هر واکسنی ممکن است پس از تزریق با عوارضی مانند سردرد، بدن درد و درد محل تزریق همراه باشد که تا ۴۸ ساعت برطرف می‌شود اما اگر عوارض ناخوشایند ادامه یافت فرد باید به طور حتم به پزشک مراجعه کند.

خواجه‌ئیان گفت: پس از تزریق واکسن مایعات به ویژه آب زیاد مصرف شود.

او همچنین با اشاره به اینکه تا کنون ۳۵.۲ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان بوشهر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، افزود: میزان واکسیناسیون در گروه سنی ۵۰ سال به بالا  ۸۰.۴ درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: ۲۶۰ هزار و ۲۴۹ نفر از مردم استان تا کنون دست کم یک دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند که از این میان ۷۱ هزار و ۵۸۵ نفر هر دو دوز را دریافت کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *