نوشته های تازه

بوشهر؛ استانی کوچک با سهمی بزرگ در اقتصاد کشور

بوشهر اگرچه از نظر مولفه های تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور همواره سرآمد و پیشتاز بوده، اما با اجحافی تاریخی مواجه است و داده هایش با آنچه از استان می ستانند، نسبت منطقی و معقولی ندارد. به گزارش خلیج فارس؛ جدا از بی توجهی دولتمردان و صاحب منصبان راس امور به بوشهر، در استان نیز عدم […]

اشتراک گذاری
24 مرداد 1400

بوشهر اگرچه از نظر مولفه های تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور همواره سرآمد و پیشتاز بوده، اما با اجحافی تاریخی مواجه است و داده هایش با آنچه از استان می ستانند، نسبت منطقی و معقولی ندارد.

به گزارش خلیج فارس؛ جدا از بی توجهی دولتمردان و صاحب منصبان راس امور به بوشهر، در استان نیز عدم مطالبه گری ما مردم، ناتوانی و کوچک بودن نمایندگان مان در مجلس و البته خاموش ماندن اغلب مدیران استانی در مواجهه با مدیران بالادستی برای استیفای حق و حقوق استان، زمینه ساز این وضعیت شده است.

یکی از مواردی که نقش برجسته بوشهر در کشور را نمایان می سازد، پیرامون رتبه بندی اقتصادی استان ها می باشد.

اگر رشد تولید ناخالص داخلی را در یک کلام به عنوان ارزش افزوده هر استان برای کشور تعریف کنیم، در گزارش جدید مرکز آمار ایران، بعد از پایتخت و اصفهان که به لحاظ رشد غیرنفتی قابل پیش بینی هستند، رتبه سوم به استان بوشهر تعلق گرفته است.

مرکز آمار اعلام کرد: براساس محاسبات ارزش افزوده هر استان با بررسی بیش از ۷۰ محصول در استان ها بررسی شده، برآورد شده است. در این بررسی، سال ۱۳۹۰ به عنوان سال پایه تعیین گردیده و به سال ۹۷ منتهی شده است. (با توجه به پیچیدگی و زمان بر بودن محاسبات تولید ناخالص داخلی، چنین گزارش هایی با فاصله زمانی چندین ساله نهایی می شود.)

بوشهر در بین سه استان برتر

بر اساس یافته‌های مرکز آمار، طی این مطالعه بیشترین رشد اقتصادی استانی مربوط به تهران است.

بعد از پایتخت، استان های خوزستان و بوشهر بیشترین رشد اقتصادی را برای کشور داشته اند. اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد محصول ناخالص داخلی در تهران معادل ۱۷۰ هزار میلیارد تومان، خوزستان ۱۲۹ هزار میلیارد تومان و استان بوشهر ۴۳ هزار میلیارد تومان برای سال ۹۷ بوده است.

از این رو تهران ۲۲٫۸۲ درصد، خوزستان ۱۹٫۹۲ و بوشهر نیز ۵٫۷۴ درصد سهم در محصول ناخالص داخلی کل کشور دارند.

در رشد بدون نفت هم سوم هستیم

آنطور که اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد در میان استان‌های کشور، بیشترین رشد اقتصادی بدون نفت هم متعلق به استان تهران بود. استان‌های اصفهان و بوشهر نیز در رتبه های دوم و سوم هستند.

بر اساس این گزارش محصول ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت ثابت استان تهران ١٧٠هزار میلیارد تومان، استان اصفهان ٣٩ هزار میلیارد تومان و استان بوشهر ۳۷ هزار میلیارد تومان بود.

این سه استان به ترتیب ۲۸٫۱۱، ۶٫۵۵ و ۶٫۰۹ درصد سهم در تولید ناخالص داخلی بدون نفت کل کشور، دارند.

همچنین خراسان رضوی، خوزستان، فارس، مازندران، آذربایجان شرقی، کرمان و البرز رتبه های بعدی را در اختیار دارند.

کار بزرگ بوشهر در روزهای سخت اقتصاد

تولید ناخالص داخلی استان بوشهر در مطالعه قبل (سال ۹۳)، در حدود ۴٫۶ درصد برآورد شده، ولی اکنون به ۵٫۷۴ درصد رشد کرده است. همچنین در محاسبه بدون نفت هم با رشد نیم واحدی، به ۶٫۹ درصد افزایش یافته است.

در شرایطی که سیاستگذاری های اشتباه اقتصادی و تحریم های گسترده، رشد اقتصادی کشور را منفی کرده و روز به روز بر دامنه مشکلات اقتصادی افزوده می شود، افزایش سهم بوشهر در ارزش افزوده کشور قابل توجه است.

شایسته است دولتمردان نیز این تاثیرگذاری مثبت استان هایی مانند بوشهر را در کیک اقتصاد کشور مورد توجه قرار داده و سهمی از این رشد را برای توسعه همان استان اختصاص دهند.

منبع : خلیج فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *