نوشته های تازه

ماجرای پرواز اژد‌های غول پیکر بر فراز آسمان استرالیا+تصاویر

به گزارش دیار مهر به نقل از سی آن ان، مطالعه‌ای بر روی این یافته‌ها روز دوشنبه در مجله دیرینه شناسی مهره داران منتشر شد. پتروسور به احتمال زیاد بر فراز دریای بزرگ کوئینزلند پرواز می‌کرد که معروف به دریای داخلی ارومانگا است. دهان نیزه مانند این اژد‌ها  برای شکار ماهی از دریا مناسب بود. […]

اشتراک گذاری
23 مرداد 1400

به گزارش دیار مهر به نقل از سی آن ان، مطالعه‌ای بر روی این یافته‌ها روز دوشنبه در مجله دیرینه شناسی مهره داران منتشر شد.

پتروسور به احتمال زیاد بر فراز دریای بزرگ کوئینزلند پرواز می‌کرد که معروف به دریای داخلی ارومانگا است. دهان نیزه مانند این اژد‌ها  برای شکار ماهی از دریا مناسب بود.

آسمان

محققان از جمله تیم ریچاردز، دانشجوی فوق دکتری دانشگاه کوئینزلند در آزمایشگاه دایناسور‌های دانشکده علوم زیستی، فسیل فک پتروسور را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این فسیل در اصل در یک معدن در شمال غربی ریچموند در شمال غربی کوئینزلند در ژوئن ۲۰۱۱ توسط معدنچیان کشف شد که به دنبال طلا و فسیل هستند.

ریچاردز گفت که پتروسور یک “جانور وحشتناک” بوده که احتمالاً دایناسور‌های نوجوان را نیز میخورده است. ریچاردز، نویسنده اصلی مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: “این نزدیکترین چیزی است که ما به یک اژد‌های واقعی داریم. نمای کلی ظاهر این اژدهادر اصل فقط جمجمه‌ای با گردن بلند بود که روی یک جفت بال بلند پیچیده شده بود. این ظاهری کاملاً وحشیانه بود. این اژدها، سایه بزرگی روی برخی از دایناسور‌های کوچک لرزان قرار می‌داد که متوجه حضورش نمی‌شدند و به محض آن که متوجه ماجرا می‌شدند شکار و خورده می‌شدند. ”

 پرواز اژد‌ها

نام این گونه جدید، Thapunngaka shawi، اشاره‌ای دارد به اولین ملت‌های منطقه ریچموند که فسیل در آن یافت شد و شامل برخی از زبان‌های گم شده ملت وانامارا است.

استیو سالزبری، نویسنده و مدرس ارشد در دانشگاه گفت: “نام جنس، Thapunngaka، شامل thapun [ta-boon]و ngaka [nga-ga]، به ترتیب کلمات Wanamara برای” نیزه “و” دهان “است. دانشکده علوم بیولوژیکی کوئینزلند می‌گوید بنابراین این نام به معنی” دهان نیزه شاو “است. ”

اژد‌های غول پیکر

محققان از یک تاج استخوانی عظیم که در فک پایینی گونه جدید قرار داشت بسیار شگفت زده شدند و معتقدند احتمالاً در فک بالا نیز وجود دارد. ریچاردز درباره ظاهر فک این اژد‌ها گفت: “به شکل نیم دایره، شبیه یک بشقاب ناهار خوری (به شعاع ۱۳ سانتی متر) است. ”

سالزبری گفت: “این تاج‌ها احتمالاً در پویایی پرواز این موجودات نقش داشته اند و امیدوارم تحقیقات آینده پاسخ‌های قطعی تری را ارائه دهد. ”

ماجرای پرواز اژد‌های غول پیکر

کل جمجمه به احتمال زیاد بیش از ۳.۲ پا (۱ متر) بود و شامل ۴۰ دندان بود. این گونه تازه کشف شده بخشی از گروه پتروسور‌ها به نام anhanguerians بود. این پتروسور‌ها یک بار بر فراز هر قاره‌ای پرواز کردند. ریچاردز می‌گوید: “پتروسور‌ها گروه خزندگان موفق و متنوعی بودند، اولین حیواناتی که استخوان کمری داشتند. ”

استخوان‌های آن‌ها عمدتا توخالی بود، به این معنی که پتروسور‌ها کاملاً با پرواز سازگار بوده اند، اما استخوان‌های آن‌ها در فسیل‌ها به خوبی حفظ نشده است. ریچاردز می‌گوید: “این فسیل‌های شگفت انگیزی از این حیوانات هستند. بر اساس استاندارد‌های جهانی، رکورد پتروسور‌های استرالیا ضعیف است، اما کشف Thapunngaka به درک ما از تنوع پتروسور‌های استرالیایی کمک زیادی می‌کند. ”

ریچاردز قصد دارد ویژگی‌های خاص پویایی پرواز پتروسور‌ها را مطالعه کند. این کشف سومین گونه پتروسور آناهگوری است که در استرالیا یافت می‌شود. همه آن‌ها در غرب کوئینزلند کشف شده اند. این فسیل در موزه Kronosaurus Korner در ریچموند به نمایش گذاشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *