نوشته های تازه

این نکات را در مقابله با کرونا جدی بگیرید

وضعیت بیمارستان از فاجعه عبور کرده و دیگر تختی برای بستری وجود ندارد! بخش مراقبت های ویژه قلب را به بخش کرونایی تبدیل کرده اند، باز هم کم آورده اند و حالا سالن کنفرانس را می خواهند تبدیل به بخش کرونایی کنند. طی چند روز ظرفیت بخش کرونایی به دوبرابر افزایش یافته؛ کادر درمان به […]

اشتراک گذاری
23 مرداد 1400

وضعیت بیمارستان از فاجعه عبور کرده و دیگر تختی برای بستری وجود ندارد!

بخش مراقبت های ویژه قلب را به بخش کرونایی تبدیل کرده اند، باز هم کم آورده اند و حالا سالن کنفرانس را می خواهند تبدیل به بخش کرونایی کنند.

طی چند روز ظرفیت بخش کرونایی به دوبرابر افزایش یافته؛ کادر درمان به شدت خسته شده اند و صدها نفر از پرسنل درمان، با وجود تزریق دو دز واکسن، دوباره مبتلا شده اند.

حوزه درمان با کمبود شدید نیرو مواجه است و نیرویی وجود ندارد!

این روزها اگر بیمار شوید تختی برای تزریق آمپول پیدا نمی کنید. کافی است به بیمارستان ها مراجعه کنید تا با چشم، عمق فاجعه را ببینید(البته توصیه نمی کنم)

اما چند نکته مهم:

اول: در هر شرایطی ماسک بزنید، آن هم دو ماسک همزمان! اذیت می شوید اما کمتر از فرو رفتن لوله های اکسیژن در گلو، دردناک است.

دوم: این روزها در هیچ دورهمی، مراسم جمعی و حتی خرید شرکت نکنید. کرونای دلتا و دلتا پلاس در فضای سربسته به سادگی منتقل می شود. در فضای سر باز هم امنیت چندانی نخواهید داشت.
به حرف کسانی که می گویند در مجلس عزاداری کرونا نمی گیرید توجه نکنید. از شما معتقدتر را هم امروز دیدم که در بیمارستان با لوله اکسیژن نفس می کشید!

هیچ دین و هیچ عقل سلیمی نمی گوید برای عزاداری جان خود و دیگران را به خطر بیندازید. شرکت در عزاداری جمعی به خصوص بدون رعایت پروتکل ها و در شرایط کنونی، می تواند نشکل آفرین باشد. یک درصد احتمال دهید خود یا دیگری را به کشتن دهید. شرکت در عزاداری مستحب و حفظ جان انسان ها، واجب است. بهترین اقدام، پیگیری آئین های عزاداری سر و سالار شهیدان و آزادگان عالم به صورت مجازی است.

سوم: واکسن بزنید؛ اگر نوبت تان رسیده حتما واکسن بزنید. اما اگر مشکوک به کرونایید یا علائم دارید یا با فرد کرونایی و مشکوک ارتباط داشته اید حتما از عدم ابتلا مطمئن شوید بعد واکسن بزنید. اگر مبتلا باشید واکسن می تواند شرایط تان را حاد تر کند! امروز وضعیت کسی که در شرایط ابتلا، واکسن زده بود را دیدم.

چهارم: اگر علائم کرونا دارید (تنگی نفس، علایم سرماخوردگی، درد قفسه سینه و…) حتما و فورا به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز تست های کرونا و سی تی اسکن و داروی لازم را تجویز کند. تاخیر در مراجعه می تواند به درگیری شدید ریه و مرگ منجر شود بدون آنکه چندان متوجه عمق بحران ریه شوید.

پنجم: به کیت های تست رپید اعتماد نکنید، این تست های سریع در صورت مثبت بودن قابل اعتناست، در صورت منفی بودن احتمال خطای آن بالاست. سی تی اسکن می تواند میزان درگیری ریه را بهتر تشخیص دهد.

 

منبع:  مصطفی ارجمندی ،خلیج فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *