نوشته های تازه

سهم استان از کابینه همچنان صفر/ تعیین تکلیف شورای شهر بوشهر/ افزایش ۳۰ درصدی مبلغ چک‎های برگشتی استان

خبرنگاران «خلیج فارس» در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست: بلاخره سن واکسن در استان بوشهر به دهه شصتی ها رسید. وزیر بهداشت، در نامه‎ای به روسای دانشکده‎های علوم پزشکی اعلام کرد: با توجه به سرعت تأمین واکسن، کلیه […]

اشتراک گذاری
23 مرداد 1400

خبرنگاران «خلیج فارس» در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:

  • بلاخره سن واکسن در استان بوشهر به دهه شصتی ها رسید. وزیر بهداشت، در نامه‎ای به روسای دانشکده‎های علوم پزشکی اعلام کرد: با توجه به سرعت تأمین واکسن، کلیه استان‎ها می‎توانند علاوه بر واکسیناسیون گروه‎های هدف قبلی، با کاهش ۳ سال سن واکسیناسیون و همچنین مشاغل پرخطر تعیین‎شده نسبت به ثبت‌نام و شروع واکسیناسیون آن‎ها اقدام نمایند.از این رو در استان بوشهر متولدین ۱۳۶۲ و قبل میتوانند جهت دریافت واکسن در سامانه  salamat.gov.ir ثبت نام کنند.
  • استان های جنوبی از جمله بوشهر سهمی از کابینه دولت جدید ندارند. نگاهی به زادگاه وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم نشان می دهد ۸۴ درصد وزرای انتخابی از نیمه شمالی کشور انتخاب شدند، این درحالی است که سهم استان های زاگرسی، کردستان – ایلام- چهارمحال بختیاری-لرستان-کهگیلویه و بویراحمد و استان های جنوبی تر خوزستان – بوشهر-هرمزگان کرمان و سیستان بلوچستان در جنوب شرقی از کابینه وزیران کشور صفر بوده است.
    براین اساس، ترکیب وزرای پیشنهادی براساس زادگاه به شرح زیر است:

تهران ۴ نفر:
کار ورفاه:عبدالملک- تهران/ شهرری
میراث:ضرغامی- تهران
ورزش:سجادی-تهران
دفاع: آشتیانی -تهران
فارس ۳ نفر:
راه وشهرسازی:قاسمی فارس/لامرد
کشور:احمد وحیدی- شیراز
نفت: جواد اوجی-شیراز
خراسان ۲ نفر:
آموزش و پرورش: باغگلی – مشهد
اطلاعات: خطیب – مشهد/قاینات
اصفهان ۲ نفر :
جهادکشاورزی: ساداتی- اصفهان/ کاشان
نیرو: محرابیان- اصفهان/ خوانسار
سمنان ۲ نفر:
خارجه:عبدالهیان-دامغان
صمت: فاطمی -شاهرود
همدان ۲ نفر:
ارشاد: اسماعیلی-کبودرآهنگ
دادگستری: رحیمی-ملایر
کرمانشاه یک نفر:
ارتباطات: زارع پور-اسلام آباد غرب
مرکزی یک نفر:
علوم: زلفی گل-آشتیان
گرگان یک نفر:
اقتصاد: خاندوزی -گرگان
آذربایجان شرقی یک نفر:
بهداشت ودرمان: عین الهی- سراب

  • گفته می شود قرار است امروز طی نشستی در استانداری، وضعیت شوراهای شهر بوشهر، اهرم و جم تعیین تکلیف و تا روز یکشنبه آئین تحلیف منتخبان آن برگزار شود. این شوراها به دلیل اقدام هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مستقر در مجلس برای ردصلاحیت برخی منتخبان، هنوز شروع به کار نکرده اند، درحالی که سایر شهرهای کشور از ۱۴ مرداد فعالیت خود را آغاز کردند. این تاخیر باعث بلاتکلیفی شهرداری مرکز استان و دو شهرداری یاد شده هم گردیده که بدون سرپرست اداره می شوند. ظاهرا نظر بر حضور علی البدل ها بجای منتخبانی می باشد که ردصلاحیت شده اند.
  • خبر می رسد اعضای ششمین دوره شوراهای شهر در چغادک و عالیشهر (شهرستان بوشهر) برای تعیین سرپرست شهرداری دچار اختلاف شده و گزینه ها نتوانسته اند حداکثر آراء لازم را کسب کنند، از این رو این دو شهرداری نیز بلاتکلیف می باشند.
  • اقدام اخیر شرکت پست بوشهر درخصوص عدم پذیرش بسته های بالای دو کیلوگرم با نارضایتی شدید کسب و کارهای خانگی و فروشگاههای اینترنتی مواجه شده است. پست دلیل این تصمیم را نداشتن کامیون برای حمل بارهای بزرگ دانسته که ظاهرا توقیف برخی محموله های کامیونی به ظن قاچاق توسط نیروی انتظامی دلیل عدم همکاری کامیون ها با پست می باشد.
  • در روزهایی که از سر و کول پزشکان بیمار بالا می رود و تخت های بیمارستانی پر است، بسیاری از مبتلایان کرونا در منزل درمان خود را دنبال می کنند؛ اما بازار بی حساب و کتاب خدمات پرستاری در منزل بسیاری از این افراد را نقره داغ کرده است. با وجود اینکه برخی با نیت خیرخواهانه، فراخوان تزریقات و وصل سرم به بیماران کرونایی به صورت رایگان را انجام می دهند؛ ولی گروه دیگر، با اخذ هزینه‌های گزاف به منازل وارد می شوند که هزینه های سرسام آورشان، فشار مضاعفی به خانواده بیماران وارد کرده است. دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می گوید: از مردم تقاضا داریم از مراکز پرستاری دارای مجوز که مشخصات شان در سایت این دانشگاه است استفاده کنند تا درصورت اخذ هزینه بالا یا تخلف قابل پیگیری باشد، ولی افراد تجربی و بدون مجوز ممکن است مشکلاتی برای بیماران ایجاد کنند که قابل پیگیری هم نباشد.
  • برای استان بوشهر بوشهر ۵۲۰ میلیاردتومان در قالب طرح ملی محرومیت زدایی ابلاغ شده، اما استان نسبت به تعیین پروژه ها در آن انتقاداتی دارد. ظاهرا این اعتبار در برخی وزارتخانه ها برای پروژه های مشخصی پیش بینی شده، اما استان معتقد است باید در قالب پروژه های موردنظر برنامه ریزی شود.
  • مراکز دانشگاهی پیام نور در شبانکاره و دیلم به صورت موقت تعطیل شده و رشته های آن به ترتیب در دانشگاههای دشتستان و گناوه ادغام شد. گویا قرار است این دو دانشگاه به مرکز تحقیقات مبدل شد.
  • وعده افتتاح دو درمانگاه تامین اجتماعی برازجان و جم طی شهریورماه و همزمان با هفته دولت داده شده است.
  • بیمه تکمیلی بازنشستگان کارگری کلاه گشاد‌‌ی است که بر سر این قشر زحمتکش رفته است.با وجود وعد‌‌ه  وعید‌‌ها پیرامون بیمه تکمیلی بازنشستگان کارگری، متأسفانه شرکت خصوصی متولی این کار، به هیچ عنوان پاسخگوی هزینه ‌های د‌‌رمانی بازنشستگان کارگری نیست. از طرفی شرکت های این چنینی د‌‌ر زمان ثبت ‌نام از افراد‌‌ متقاضی بیمه تکمیلی د‌‌ر باغ سبز نشان می‌ د‌‌هند‌‌ اما د‌‌ر زمان استفاد‌‌ه از بیمه تکمیلی، عملاً خد‌‌مات خاصی به بازنشستگان ارائه نمی شود‌‌ و پاسخگوی بازنشستگان کارگری نیستند.
  • مدیران شرکت آبفا استان می گویند: سرانه مصرف آب در بوشهر بالاتر از میانگین کشوری است. بنابر اعلام این شرکت، این سرانه در استان میانگین ۲۲۰لیتر است که در برخی مناطق به ۳۰۰ لیتر هم می ‌رسد. این درحالیست که برخی کارشناسان معتقدند اگر هدر رفت آب و همچنین آب به حساب نیامده که ناشی از انشعاب های غیرمجاز است از آمارها حذف شود، سرانه تعیین شده برای مشترکان کمتر خواهد بود.
  • جدا از مشکلات نسخه نویسی الکترونیکی که به دلیل سرعت ضعیف اینترنت، نبود زیرساخت های کافی که موجب گلایه بسیاری از مردم، پزشکان و مسئولان داروخانه‌ها  شده، به تازگی بیماران هنگام دریافت نسخه الکترونیک، مبلغی را روی فیش خود در حدود ۵ هزارتومان مشاهده می  کنند که برای هر نسخه و بابت هر مراجعه اخذ می شود. این موضوع اعتراضاتی را در پی داشته، به  ویژه بیمارانی که به‌ علت بیماری مزمن ناگزیر به مراجعه مداوم به پزشک و تهیه دائمی دارو هستند.
  • بر اساس داده های آماری بانک مرکزی درباره چک های مبادله ای خرداد، متوسط مبلغ چک های برگشتی استان ۳۰ درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط رقم هر چک برگشتی در استان به ۳۴ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسیده است. مقایسه وضعیت چک‌های برگشتی استان در خرداد امسال با مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که از کاهش ۲۳ درصدی چک های برگشتی حکایت دارد که این موضوع بیشتر متأثر از قانون جدید چک است اما مبلغ کل چک‌های برگشتی استان حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

    کاربران از کاهش و قطع و وصل شدن اینترنت همراه اول گله کرده‌اند. برخی می‌گویند دلیل اصلی کاهش سرعت اینترنت همراه اول، کم کردن پهنای باند توسط این اپراتور است که در راستای تست اینترنت داخلی محسوب می شود.

  • بحران در صندوق های بازنشستگی جدی تر شده و برخی از این صندوق ‌ها حقوق بازنشستگان را با استفاده از وام بانکی پرداخت می‌ کنند.
  • سریال جدید قطعی برق در کشور آغاز شده است. گویا گرمای زیاد هوا و افزایش مصرف برق، دلیل آغاز این خاموشی‌ها است. گفتنی است پیش بینی بر آن بود که با کاهش ساعت کار ادارات، قطع برق دیگر تکرار نشود.
  • کاسبان کرونا فعال تر شده اند. با اوج‌ گیری این بیماری، داروها و تجهیزات مرتبط با کرونا در بازار آزاد به چند برابر قیمت عرضه می ‌شود، این در حالیست که برخی از این اقلام در داروخانه های دولتی و شبانه روزی به دشواری پیدا می شود.
  • گفته می شود برخی شرکت‌های خصوصی به خرید واکسن کرونا از بازار آزاد برای تأمین سلامت کارکنان و ادامه فعالیت شرکت روی آورده ‌اند. گویا این شرکت ‌ها موفق شده‌اند از بازار آزاد واکسن آسترازانکا خریداری کنند. البته اخیرا درخصوص عرضه واکسن کرونا در بازار آزاد و عدم نظارت مسئولان، انتقاداتی مطرح شده است.
  • استقلال شوراها همواره از مباحث و مسائل چالشی بوده است. فشار به برخی شوراها برای انتخاب شهردار مورد نظر زیاد است. در دوره‌های گذشته، فرمانداران معمولاً با فشار به اعضای شورای شهر دنبال انتخاب افراد مورد نظر و نزدیک به دولت برای شهرداری بوده ‌اند که با پایان یافتن دولت، گروه‌های دیگر پیگیر این اقدام هستند.
  • اجاره ‌نشین‌ها برای دریافت وام ودیعه مسکن باید دوباره ثبت ‌نام کنند! گویا پس از هک سامانه موردنظر و در پی بروز‌‌رسانی آن، اطلاعات ثبت شده و مدارک بارگذاری شده وجود خارجی ندارد و مستأجران باید مراحل ثبت ‌نام را دوباره طی کنند. این مساله، فرآیند پرداخت وام ودیعه را دچار تاخیر خواهد کرد.
  • برخی مدیران دولت روحانی در استان بوشهر به ادامه مسئولیت امیدوارند. از نکات جالب درخصوص برخی از این افراد، انتشار  پیام ها و تصاویر مربوط به رییس جمهور جدید است که انتقاداتی هم نسبت به عملکرد دولت سابق مطرح کرده است. ظاهرا این مدیران اشتباهی در دولت روحانی فعال بوده ‌اند و خود نقشی در پذیرش اشتباهات و ناکارآمدی ها نداشته اند. البته از وعده سید ابراهیم رییسی به مردم استفاده از نیروهای شایسته و توانمند و نه افراد ریاکار و سیاسی کار در مدیریت‌ها بوده که باید دید تا چه اندازه محقق می شود.
  • کادر درمان خواستار واکسیناسیون مجدد هستند. با توجه به ابتلای مجدد کادر درمان به کرونای دلتا با وجود تزریق دو دز، درخواست شده قبل از اتمام ذخیره‌، به کادر درمان واکسن استرازنکا تزریق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *