نوشته های تازه

گفتگو با عبدالصمد شهریاری به مناسبت روز خبرنگار: خبرنگاری را یک عشق پر دردسر می دانم

رشد و توسعه ی فرهنگی جامعه مستلزم عزم جدی خبرنگاران در آگاهی رسانی به مردم است. خبرنگاران راهیان وادی آگاهی و راویان عشق و آزادی و نیک اندیشان بلند نظر عرصه ی اطلاع رسانی اند. کار خبرنگار، انعکاس رخدادهایی است که قابلیت خبرشدن و اطلاع رسانی به جامعه را دارد. لازمه خبرنگار خوب بودن، داشتن […]

اشتراک گذاری
22 مرداد 1400

رشد و توسعه ی فرهنگی جامعه مستلزم عزم جدی خبرنگاران در آگاهی رسانی به مردم است. خبرنگاران راهیان وادی آگاهی و راویان عشق و آزادی و نیک اندیشان بلند نظر عرصه ی اطلاع رسانی اند.
کار خبرنگار، انعکاس رخدادهایی است که قابلیت خبرشدن و اطلاع رسانی به جامعه را دارد. لازمه خبرنگار خوب بودن، داشتن علم و دانش، تجربه و جسارت است تا در کنار آن با سرعت، دقت و صحت، که سه اصل مهم در کار خبری است بتواند موفق عمل کند.
هفدهم مردادماه روز بزرگ و سترگ خبرنگار که به مناسبت سالروز شهادت شهید محمود صارمی نامگذاری شده است؛ از این رو در این نگرخواهی، که توسط سایت دشتستان بزرگ تهیه شده است، نظرات خبرنگاران را در حوزه خطیر رسانه ای جویا شدیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

لطفا خودتان را معرفی بفرمائید و چه مدت است به کار خبرنگاری مشغول هستید؟

در ابتدا خدمت مخاطبان عرض ادب و احترام دارم و همچنین روز خبرنگار رو به همکاران سخت کوشم در این پایگاه خبری تبریک می‏گم.
عبدالصمد شهریاری هستم که از سال ۸۹ کار خودم در حوزه رسانه را با پایگاه فرهنگی اجتماعی دیارمهر به عنوان سایت خبری زادگاهم  آغاز کردم و بعد از گذشت سه سال، کارم را به مدت یکسال با خبرگزاری فارس در بوشهر دنبال کردم.
بعد از خبرگزاری فارس نیز کار رسانه ای خود را با خبرگزاری ایرنا آغاز کردم و تا به امروز حدود هفت سال است که در این خبرگزاری مشغول به فعالیت هستم.

مهمترین معضل خبرنگاران را در حال حاضر، چه می دانید؟

در شغل خبرنگاری یکی از معضلات آن عدم پوشش بیمه ای است چراکه در حال حاضر نیز شمار قابل توجهی از همکاران رسانه‏ ای پوشش بیمه‎ای ندارند.
به عنوان دومین معضلی که می تونم بهش اشاره کنم مشکلات اقتصادی و تورم سر وسام آور چند سال اخیر است که باعث شد شماری از خبرنگاران به دلیل نداشتن درآمد مناسب از این حرفه کنار کشیده و یا اینکه با رویکرد شغل دوم به آن نگاه کنند.

تاثیرگذار ترین خبر و یا گزارشی که تاکنون منتشر کرده اید، در چه زمینه ای بوده و چه تاثیری داشته است؟

خبرهای و گزارش های تولیدی به طور معمول هر کدوم تاثیر خاص خودش را دارد اما اجازه بدهید در ابتدا از گزارش پیرامون معضل خودروهای شوتی بگم که با وجود اینکه به کرات بهش پرداختیم تاکنون دستاوردی نداشته و به طور پیاپی شاهد جان باختن هم استانی‏ در جاده ها هستیم.
به عنوان آخرین گزارش که تاثیرگذاری بالایی داشت نیز می تونم به گزارشی از وضعیت بازار سیمان استان بوشهر اشاره کنم که به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش تمایل کارخانه های استان برای مدتی سیمان در استان کمیاب شده بود.
در این راستا با توجه به گزارشی که تهیه شد استاندار در اسرع وقت صادرات سیمان استان را مشروط به تامین کامل سیمان استان بوشهر کردند که این تصمیم در بازه زمانی کوتاهی تاثیرگذار واقع شد و بازار سیمان استان به تعادل رسید.


بهترین و بدترین خاطرات دوران خبرنگاری تان؟

بدترین خاطره درگذشت پیشکسوت رسانه‎ای شهرستان دشتستان مرحوم غلامعلی قاضی زاده بود که سال گذشته در همین حوالی در اثر ابتلا به کرونا به صورت ناگهانی به منزگاه ابدی کوچ کردند که در همین جا یاد و خاطره این پیشکسوت فقید را زنده نگه داشته و برای وی از ایزد منان طلب آمرزش ‎کنم.
شیرین ترین خاطره صعود شاهین بوشهر به لیگ برتر فوتبال کشور پس از گذشت ۱۰ سال بود؛ هرچند که این تیم در سایه بی تدبیری ها در نخستین سال حضور پس از صعود، سقوطی تلخ به دسته پایین تر را تجربه کرد.

خبرنگاری یعنی؟

خبرنگاری را یک عشق پردردسر می‏دانم چراکه ساعت و زمان مشخصی براش تعریف نشده و در هر ساعتی از شبانه روز شاید رویدادی باشد که باید در لحظه خبرش را مخابره کنی….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *