نوشته های تازه

“سنابن سنا” روستای کمترشناخته در بخش ارم + عکس

با عبور از روستای رودفاریاب و رسیدن به سه راهی خیرک و شکرک، جاده را به سمت چپ می پیچیم. حدود ۷ کیلومتر مسیر را به سمت روستای شکرک ادامه می دهیم و به سه راهی سنابن سنا میرسیم. اینجا اغاز سنابن سناست، از معدود روستاهای خطی است که حدود ۱۳ کیلومتر طول دارد. روستایی […]

اشتراک گذاری
09 تیر 1399

با عبور از روستای رودفاریاب و رسیدن به سه راهی خیرک و شکرک، جاده را به سمت چپ می پیچیم. حدود ۷ کیلومتر مسیر را به سمت روستای شکرک ادامه می دهیم و به سه راهی سنابن سنا میرسیم.

اینجا اغاز سنابن سناست، از معدود روستاهای خطی است که حدود ۱۳ کیلومتر طول دارد.

روستایی در میان رشته ماهورها و در جهت شمال به جنوب قرار دارد.

مردمان سنا فلسفه حضور خود در این منطقه به عنوان عشایر را جدا از مراتع، وجود دو چشمه بزرگ میدانند. دلیل اصلی حضور انها، دامداری در این منطقه خوش و اب هواست.

درحدود سال ۱۳۱۷ با اجرای سیاست تخت قاپو، قسمتی از دو طایفه توابع ایواغلیو و بنکوی ایوالو اجبار به سکونت در این منطقه شدند.
عشایری که در ابتدا در چادر و کپر سکنی گزیدند و کشت نخل را در کنار دامداری وارد معیشت خود نمودند. با باغدارشدن ساکنان اولیه سنا، خانه های آنها گلی، سنگ و گچ گردید.

سنای جدید از دو قسمت تشکیل شده است. سنای اصلی در شمال و سنای کوچکتر در جنوب و بنام بن سنا معروف شده است.
با بروز خشکسالی، کاهش درامد، بیکاری ساکنان سنا و دوری از مراکز درمانی و آموزشی، بتدریج بیش از نیمی از مردمان این روستا بناگزیر، مهاجرت به شهرها و روستاهای اطراف را برگزیدند، بطوریکه جمعیت این روستا از ۵۰۰نفر در سال ۸۵ به کمتر از ۲۰۰ نفر در سال ۹۵ تنزل یافت.
روستای سنابن سنا با داشتن باغهای خرما و مرکبات و چندین چشمه، از جاذبه های دیدنی، گردشگری و چشم اندازهای طبیعی در بخش ارم برخوردار است که تماشا و دیدن آن برای هر توریست و گردشگری خالی از لطف نمی باشد.

منبع: آفتاب ارم

 

 

بیستر بخوانید...

آیین بزرگداشت مقام معلم در طلحه برگزار شد+تصاویر
به همت دهیاری و شورای اسلامی و انجمن اولیا و مربیان مدارس برگزار شد:

آیین بزرگداشت مقام معلم در طلحه برگزار شد+تصاویر

طلحه دچار قحطی نان شده است!
در سایه مدیریت نا صحیح

طلحه دچار قحطی نان شده است!

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.