نوشته های تازه

شوتی‌ها به‌عنوان شغل «بیمه» شوند

مدتهاست موضوع تردد خودروهای شوتی در محورهای اصلی و فرعی استان بوشهر و حوادث ناشی از این فعالیت، خاطر هم استانی ها را مکدر کرده و از سویی به عقیده کارشناسان پلیس، بخش عمده ای از افزایش تلفات جاده ای استان هم ناشی از این موضوع می باشد. اقدامات و پیش بینی های کنونی هم […]

اشتراک گذاری
13 تیر 1398

مدتهاست موضوع تردد خودروهای شوتی در محورهای اصلی و فرعی استان بوشهر و حوادث ناشی از این فعالیت، خاطر هم استانی ها را مکدر کرده و از سویی به عقیده کارشناسان پلیس، بخش عمده ای از افزایش تلفات جاده ای استان هم ناشی از این موضوع می باشد.

اقدامات و پیش بینی های کنونی هم تا امروز نتوانسته این وضعیت را بهبود ببخشید و گره چندانی از مشکل بگشاید.

مطابق اصل ٢٨ قانون اساسی، هر کسی حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست، برگزیند.

بنابراین باربران و حاملان کالا در بنادر بوسیله خودروهای شخصی که در اصطلاح و گویش محلی استان بوشهر “شوتی” خوانده می شوند و زاییده فضای اقتصادی خاص هستند، می توانند مورد حمایت قانون آن هم براساس یک شغل متناسب با صراحت قانون اساسی باشند.

شوتی ها بایستی خصوصاً در رعایت آیین نامه رانندگی حقوق مردم را رعایت کنند و دستگاههای متولی نیز بایستی حقوق قانونی شوتی ها را مدنظر قرار دهند.

مطابق اصل ٢٩ قانون اساسی جمهوری اسلامی: برخورداری از تامین اجتماعی برای بازنشستگی، درمان و سایر خدمات پیش بینی شده حقی است همگانی.

بنابراین همانند سایر نقاط کشور که مشاغل اینچنینی را بیمه نمودند، در خصوص خودروهای شوتی نیز می توان با پیگیری طرح بیمه آنها، فعالیت این گروه را ساماندهی کرد.

نظیر کولبران در استان های غربی کشور که تمهیدات بیمه ای برای آنها پیش بینی شد، دستگاههای متولی امر بیمه، بایستی نسبت به بیمه نمودن افراد شاغل در شغل باربری مناطق بندری و حمایت از خانواده های آنها اقدام نمایند.

امروز وقت آن رسیده بجای پاک کردن صورت مسئله و واقعیت های جامعه، فکر اساسی در جلوگیری از بحران های مترتب بر آنها کرد، چرا که در سالهای گذشته بسیاری از خانواده های رانندگان شوتی به دلیل عدم حمایت و فوت افراد شاغل در این حرفه به زیر خط فقر رفته اند.

در روزهای اخیر بخشی از نمایندگان استان بوشهر و استانهای همجوار در راستای سازماندهی شوتی ها جلساتی را برگزار نموده اند که امید می رود به نتیجه مناسبی منجر شود.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.