نوشته های تازه

۵۰ درصد آب روستاهای استان از آبشیرین کن تامین خواهد شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر با بیان اینکه در کنار اقدامات اضطراری برای افزایش تولید آب نظیر اجاره یا احیاء چاهها، آبشیرین کن ها به عنوان راهکار اصلی مدنظر است، گفت: در این زمینه طرح هایی برای تولید ۵۰ درصد آب موردنیاز روستاهای استان از آبشیرین کن ها آغاز شده است. روح […]

اشتراک گذاری
09 تیر 1398

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر با بیان اینکه در کنار اقدامات اضطراری برای افزایش تولید آب نظیر اجاره یا احیاء چاهها، آبشیرین کن ها به عنوان راهکار اصلی مدنظر است، گفت: در این زمینه طرح هایی برای تولید ۵۰ درصد آب موردنیاز روستاهای استان از آبشیرین کن ها آغاز شده است.

روح الله طاهریان پور در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب ادامه داد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، ۵۰ درصد از آب شرب استان بوشهر از طریق آب‌شیرین‌کن تأمین خواهد شد که طرح های مربوطه در این خصوص آغاز گردیده و خوش بین هستیم که برخی از آنها در سالجاری به بهره برداری برسند.

۷ پروژه آبشیرین کن روستایی استان

طاهریان‌پور درباره پروژه های آبشیرین کن روستایی استان توضیح داد: در راستای رفع مشکلات آب در شهرستان عسلویه، پروژه آب شیرین‌کن ۷۵۰۰ مترمکعبی طراحی و اجرایی شده است.

به گفته وی، در اسفندماه سرمایه گذار پروژه انتخاب شد که حدود دو ماه شرکت را سرکار گذاشته و امروز و فردا کرد تا اینکه ضمانت نامه وی ضبط شد و امیدواریم تا پایان تیرماه قرارداد جدید امضا و در تابستان شروع شود.

به گفته وی، برای کاهش مشکل آب عسلویه با حفر و کف‌شکنی دو چاه، ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های محلی نیز به میزان دو هزار مترمکعب در روز استفاده می‌شود و میزان برداشت از خط کوثر نیز افزایش خواهد یافت؛ هرچند مشکل جدی این شهرستان جمعیت شناور و وجود ساکن در منازل کارگری بیش از حد انتظار است که سرانه مصوب آب را از تعادل خارج کرده و آمار مشخصی از این شرایط در اختیار ما نیست که بتوانیم برنامه ریزی کنیم.

طاهریان‌پور همچنین با بیان اینکه بحرانی‌ترین روستاها در تامین آب شهرستان تنگستان است ادامه داد: پروژه آب شیرین‌کن ۷۵۰۰ متر مکعبی برای این روستاها طراحی و اجرایی شده است.

وی، با بیان اینکه زمین برای اجرای این پروژه تحویل سرمایه‌‌گذار شده است، افزود: خوش بین هستیم که یکسال آینده پروژه آب شیرین‌کن تنگستان تکمیل شود. علاوه بر این برای کوتاه مدت، ۲۰ هزار مترمکعب از جابجایی انشعاب ها و خط کوثر اضافه شده که تا حدودی شرایط منطقه را بهبود بخشیده، ولی راهکار اصلی، تکمیل آبشیرین کن و بازسازی شبکه های انتقال می باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر اضافه کرد: یکی دیگر از نقاط بحرانی در تامین آب روستایی، شیف بوشهر است که برای آب شیرین‌کن هزار مترمکعبی اجرایی شده و تلاش داریم اوایل سال آینده اجرایی شود.

وی افزود: برای آبرسانی به روستاهای ساحلی دشتی نیز آب شیرین‌کن ۶۰۰ متر مکعبی با اعتبار ۷ میلیارد تومان طراحی شده که مدت اجرای این طرح ۸ ماه می باشد.

وی، از صدور مجوز آب شیرین کن هزار مترمکعبی روستاهای هلیله و بندرگاه بوشهر خبر داد و بیان کرد: با پیگیری های صورت گرفته تلاش می شود تا اسفندماه امسال وارد مدار شود.

طاهریان‌پور افزود: برای روستاهای شهرستان دیر و کنگان نیز پروژه‌های آب شیرین‌کن به ظرفیت هر کدام ۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز طراحی شده که در حال پیگیری صدور مجوز از وزارت نیرو هستیم که با شروع آنها، پرونده تعهدات استان درخصوص آبشیرین کن های روستایی در برنامه ششم توسعه بسته می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر با بیان اینکه ظرفیت تولید این آبشیرین کن ها در شبانه‌‌روز ۵۰ هزار مترمکعب است، تصریح کرد: حدود ۱۳ هزار مترمکعب آن تا پایان امسال وارد مدار تولید و مابقی سال آینده تکمیل می‌شود.

آبشیرین کن سیراف- جم پس از ۸ سال به سرانجام می رسد

وی درخصوص پروژه آبشیرین کن سیراف به جم که بیش از هشت سال از شروع آن هنوز تکمیل نشده، گفت: در اجرای این پروژه ۲۸ هزار مترمکعبی با مشارکت دو وزارتخانه نفت و نیرو تولید می‌شود که بسیار خوش بین هستیم ۱۰ هزار متر مکعب تا پایان امسال تولید شود.

طاهریان پور با بیان اینکه پروژه انتقال آب از سیراف به شهرستان جم از سال ۹۰ آغاز شد، اظهار داشت: تا پایان سال ۹۶ این پروژه چندبار غیرفعال شده بوده تا اینکه به دلیل تغییرات قیمت ارز عملا متوقف گردید، چرا که بخش عمده آن مربوط به واردات تجهیزات خارجی برای آبشیرین کن و ایستگاههای پمپاژ بود. نهایتا در سفر اواخر سال گذشته هیات دولت به استان، برای تکمیل آن میان وزارتخانه های نفت و نیرو توافق شد.

وی با اشاره به برآورد ۱۵۰ میلیاردتومانی برای تکمیل پروژه که عمدتا برای سفارش تجهیزات می باشد، ادامه داد: وزارت نفت تاکنون ۲۰ میلیاردتومان تامین کرده و تجهیزات وارد کارگاه پروژه شده، ۲۰ میلیاردتومان دیگر نیز در حال ساخت تجهیزات هستیم که بسیار خوش بین هستیم تا پایان امسال ۱۰ هزارمتر مکعب از این آبشیرین کن تولید شود و پروژه بیش از این بلاتکلیف نماند. ضمن اینکه مابقی ظرفیت آبشیرین سیراف معادل ۱۸ هزار مترمکعب در سال ۹۹ تولید می شود.

آخرین وضعیت خط انتقال آب سد تنگ ارم به شهر

مدیرعامل آبفا روستایی درباره تاخیر پیش آمده در زمینه خط انتقال آب از سد تنگ ارم به شهر و روستاهای این بخش اظهار داشت: این پروژه شامل ۲۷ کیلومتر خط انتقال است که ۲۲ کیلومتر آن انجام شده و تا شهر تنگ ارم رسیده، ولی چون چاه هایی که در مدار است فعال است، فعلا آب سد به خط انتقال وصل نشده است. ضمن اینکه انتظار می رود ۵ کیلومتر باقی مانده تا پایان سال تکمیل شود.

هدر رفت ۳۷ درصدی آب روستایی استان

وی درباره میزان هدر رفت آب در شبکه روستایی استان گفت: اگرچه ۳۷ درصد آب تولیدی ما در کنتورهای مشترکان خوانده نمی شود و به حساب نمی آید، ولی بررسی ها نشان می دهد ۱۸ درصد آن ناشی از فرسودگی خطوط انتقال می باشد و مابقی (۱۹ درصد) مربوط به انشعاب های غیرمجاز یا خرابی کنتورها است.

وی با اشاره به اینکه طول خطوط آبرسانی روستایی استان ۵ هزار کیلومتر می باشد، ادامه داد: تاکنون ۵۰۰ کیلومتر نوسازی شده ولی ۱۰۰۰ کیلومتر دیگر باقیست که تلاش می شود براساس اعتبارات تخصیصی، هر سال بخشی را نوسازی کنیم.

پروژه های فاضلاب روستایی درگیر مشکل زمین یا مقاومت مردم

طاهریان پور درباره سوالی پیرامون وضعیت پروژه های فاضلاب روستایی گفت: در روستای دویره بوشهر ۹۰ درصد شبکه فاضلاب پیشرفت داشته و اگر مشکل زمین را حل کنیم، امسال قابل بهره برداری است، ولی در روستای احمدی بوشهر با مقاومت مردمی برای اجرای شبکه آب مواجه ایم و این اعتبار در حال برگشت از استان است، چرا که اولویت فاضلاب های روستایی کشور مشخص شده و قابل انتقال به پروژه دیگری در استان نیست و به اولویت بعدی در کشور منتقل می شود.

به گفته وی، در روستای هاله عسلویه هم هرچند شبکه فاضلاب اجرا شده ولی گرفتار زمین برای تصفیه خانه آن هستیم.

لزوم ساماندهی باغ‌ویلاها

مدیرعامل آبفا روستایی در مورد وضعیت انشعابات باغ‌ویلاها گفت: ما موافق قطع انشعاب کسی نیستیم، ولی وقتی با کمبود منابع آبی مواجه ایم، ناگزیر به قطع انشعاب های غیرضروری مثل باغ ویلاها هستیم که امسال انشعاب ۴۰۰ باغ ویلا خصوصا در تنگستان قطع شده است.

وی با بیان اینکه باغ ویلا در استان رواج یافته و باید تلاش کرد استاندارد اجرا شود تا خدمات مناسبی به آنها ارائه شود، ادامه داد: باغ‌ویلاهای متعددی در حال ساخت هستند ولی از آنها جلوگیری نمی‌شود و بعد از این اینکه ساخته شدند از هر راهی وارد می‌شوند و آب را به دست می‌آورند. از این رو باید تدابیر اساسی برای ساماندهی آنها اندیشیده شود.

وی گفت: با توجه به اینکه آبفا شهری طرحی برای تولید آب از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بوشهر در عالیشهر در دستور کار دارد، می توان سهمیه‌ای را برای خانه‌باغ‌های منطقه گورک در نظر گرفت تا در مصارف فضای سبز استفاده شود.

منبع:خلیج فارس

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.