نوشته های تازه

زیرآبی برخی پزشکان برای خالی کردن جیب بیماران

در سایه انفعال نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی، برخی پزشکان برای درآمدزایی بیشتر اقدام به حواله بیماران از کلینیک های دولتی یا درمانگاههای بیمارستانی به مطب های خود می کنند. به گزارش «خلیج فارس»؛ اگرچه ناظران بخش درمان چنین اقدامی را غیرقانونی می دانند، اما بسیاری از شهروندان از ادامه این وضعیت توسط برخی […]

اشتراک گذاری
07 تیر 1398

در سایه انفعال نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی، برخی پزشکان برای درآمدزایی بیشتر اقدام به حواله بیماران از کلینیک های دولتی یا درمانگاههای بیمارستانی به مطب های خود می کنند.

به گزارش «خلیج فارس»؛ اگرچه ناظران بخش درمان چنین اقدامی را غیرقانونی می دانند، اما بسیاری از شهروندان از ادامه این وضعیت توسط برخی پزشکان گلایه مند بوده و آن را باعث افزایش هزینه های درمانی خود می دانند.

در همین خصوص یکی از خوانندگان «خلیج فارس» با ارسال پیامی به خبرنگار ما نوشت: «چند وقت پیش به کلینیک …. بوشهر مراجعه کردم. پس از اینکه توسط پزشک …. وضعیتم چک شد، کارت ویزیت مطب خود را روی دفترچه ام گذاشت و گفت پس از مصرف داروها، یک هفته دیگر برای بررسی بیشتر به مطب من مراجعه کنید. وقتی خطاب به پزشک گفتم که همسرم کارگر است و با توجه به داشتن دفترچه تامین اجتماعی و رایگان بودن ویزیت در این محل، پرداخت هزینه مطب خصوصی برایم سخت است، پزشک مربوطه که در سخنانی حق به جانب گفت که اینجا مراجعه کننده زیاد است و مشکل شما نیاز به بررسی های دقیق تر دارد، بنابراین اگر می خواهید چکاب و بررسی دقیق تر صورت بگیرد، پیشنهاد می کنم به مطب مراجعه کنید.»

چندی پیش هم یکی از خوانندگان «خلیج فارس» در تماس با این رسانه از اقدام برخی پزشکان استخدامی دولت و دانشگاه علوم پزشکی نسبت به ارجاع بیماران به مطب های شخصی گلایه مند بوده و تاکید داشت: افرادی که به کلینیک های دولتی مراجعه می کنند، در سطح درآمدی متوسط به پایین هستند و نیاز است روند درمانی شان در همان محل انجام شود تا دست کم هزینه های بالای ویزیت در مطب خصوصی روی دوش آنها نیفتد.

وی همچنین اعلام کرد: این دسته از پزشکان درآمدهای میلیونی را به انجام وظیفه سازمانی خود ترجیح داده اند و به همین واسطه مراجعانی که توان مالی بالایی ندارند، باید به جای درمان با درد و زمان های طولانی نوبت عمل دست و پنجه نرم کنند.

قانونی که نادیده گرفته شده

این نارضایتی ها در شرایطی است که فعالیت پزشکان استخدامی دولت در خارج از محدوده کاری ممنوعیت قانونی دارد.

طبق قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، فعالیت پزشکان استخدامی دستگاه های اجرایی (نظیر دانشگاه علوم پزشکی، تامین اجتماعی و ارگان های نظامی)، در بخش خصوصی اعم از بیمارستان و کلینیک ممنوع است. در مقابل دولت مکلف شده برای اجرای این حکم، خدمات این گروه از پزشکان و مجموعه های درمانی را از طریق اعمال تعرفه خاص جبران کند.

اما درحالی برخی از پزشکان این مصوبه را نادیده می گیرند و با هدف درآمدزایی بیشتر، زیرآبی می روند که اقدام آن ها می تواند روند درمانی برخی بیماران را که توان مالی ویزیت یا بستری در بخش های خصوصی را ندارند، با مشکلاتی مواجه کرده و درمان آنها را دچار تاخیرهای اجباری کند.

تخلف است و برخورد می کنیم

برای پیگیری این گلایه به سراغ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر رفتیم.

دکتر جعفر زارعی درخصوص فعالیت برخی پزشکان استخدام دولت در بخش خصوصی یا ارجاع بیماران از کلینیک های دولتی به مطب های شخصی گفت: پزشکانی که تمام وقت جغرافیایی در استخدام دستگاه دولتی هستند حق فعالیت در بخش خصوصی یا هیچ کجای دیگر را ندارند.

وی در پاسخ به این که آیا با این پزشکان برخوردی می شود، بیان می کند: اگر چنین موضوعی در بازرسی های ما مشخص شود یا مردم گزارش کنند، در مرحله اول ضرایب منطقه آن ها (۲کا) حذف و پس از آن به هیئت بررسی تخلفات هیئت علمی معرفی خواهند شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: ارجاع بیماران از کلینیک های دولتی به مطب های شخصی تخلف محسوب می شود و به نوعی کم کاری است که قابلیت پیگیری دارد، هرچند با افزایش پزشکان موظفی استان که موظف به فعالیت تمام وقت برای بیمارستان یا درمانگاههای وابسته به دولت هستند، این تخلف کمتر شده است.

وی با بیان اینکه به تازگی این مسئولیت را برعهده گرفته، اظهار داشت: اکنون آماری از برخورد با چنین تخلفاتی ندارم، ولی شهروندان می توانند گزارش های خود در این زمینه را به اداره نظارت بر درمان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یا سامانه تلفنی ۱۹۰ گزارش داده و قطعا پیگیری می شود.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.