نوشته های تازه

بازیافت طلای کثیف گامی برای حفظ محیط زیست (مصاحبه با مجری جمع آوری درب بطری های پلاستیکی)

امروزه استفاده از زیبایی ها و مواهب طبیعت امری اجتناب ناپذیر و غیر ممکن به حساب می آید. دخالت در طبیعت و محیط زیست چنانچه با مدیریت درستی همراه نباشد شاید زمان زیادی طول نخواهد کشید که دیگر چیزی برای لذت بردن و همچنین استفاده و رفع نیازها نخواهیم یافت. وظیفه اساسی و مهم همه […]

اشتراک گذاری
08 اسفند 1395

امروزه استفاده از زیبایی ها و مواهب طبیعت امری اجتناب ناپذیر و غیر ممکن به حساب می آید. دخالت در طبیعت و محیط زیست چنانچه با مدیریت درستی همراه نباشد شاید زمان زیادی طول نخواهد کشید که دیگر چیزی برای لذت بردن و همچنین استفاده و رفع نیازها نخواهیم یافت.
وظیفه اساسی و مهم همه عوامل استفاده کننده از محیط زیست و طبیعت حفظ، نگهداری، مصرف درست و جبران موارد استفاده شده می باشد. بدیهی است با رعایت عوامل فوق سیر نزولی اتمام و تخریب منابع طبیعی سرعتی بسیار آهسته تر پیدا خواهد کرد و سهمی نیز برای آیندگان باقی خواهد ماند.

به واسطه جناب آقای جوکار  در اداره محیط زیست خبر از اجرای طرحی مفید و موثر در حفظ محیط زیست یافتیم، به همین دلیل به سراغ مجری این طرح رفتیم تا از جزئیات و نحوه اجرای آن بیشتر باخبر شدیم.
_خانم رضایی طرهانی در مورد نحوه اجرا و هدف این طرح جهت آشنایی مخاطبین توضیحی بفرمایید.
این طرح جمع آوری درب بطری های پلاستیکی میباشد. به این ترتیب که علاقه مندان به محیط زیست، درب بطری های پلاستیکی را جمع آوری کرده و به اینجا ( اداره محیط زیست )تحویل میدهند. پس از جمع آوری آنها را مراکز بازیافت تحویل داده و از آن برای نیازمندان اقلام ضروری تهیه میکنیم.
به عنوان مثال در سال گذشته از محل درآمد آن برای نیازمندان بهزیستی ویلچر تهیه کردیم. و همچنین امسال و در روزهای اخیر اقدام به تهیه مواد غذایی و رساندن آن به دست سیل زدگان شد.


_ آیا جمع آوری درب بطری پلاستیکی به تنهایی حافظ محیط زیست است؟
خیر، مهمترین هدف از جمع آوری درب های بطری ایجاد انگیزه در مردم برای جمع آوری و تفکیک زباله ها می باشد.
در واقع این فرهنگ باید جایگزین شود که مردم زباله ساز نباشند. از زباله به عنوان طلایی کثیف نام برده میشود، و در واقع هیچ چیز دور ریختنی نیست.
این چالش که به جمع آوری کوچکترین جزء زباله می پردازد این تلنگر را به ما می زند که وقتی سر یک بطری پلاستیکی را از روی زمین برمیداریم به اهمیت حفظ محیط زیست و تمیزی آن بیشتر پی خواهیم برد. و همچنین امکان نخواهد داشت که کسی یک زباله به این کوچکی را بردارد اما زباله بزرگتر را جمع آوری نکند.


_خانم رضایی از زمان آغاز این چالش برامون توضیح دهید.
این چالش از حدود دو سال پیش شروع شده است و آغازگر آن در کشور ما از شهرهای مشهد و تبریز بوده است.
همچنین در سطح جهانی این طرح در حال اجرا هست.کشور ترکیه و همچنین در اروپا سال هاست که در دست اجرا است و منافع حاصل از آن بطور مستقیم در اختیار نیازمندان قرار میگیرد.
به عنوان مثال در کشور ترکیه درب بطری های پلاستیکی به عصا تبدیل میشود.
_ میزان مشارکت و حمایت مردم تا به حال چگونه بوده است؟
در مدت اجرای این چالش حمایت مردم بسیار خوب بوده است. و عده زیادی با ما در این زمینه همراهی و همکاری خوب و موثری دارند. و ازین جا مراتب تشکر و قدردانی خود و همکاران ارجمند را از همراهی مردم اعلام میدارم.
ما از شهر ها و روستاهای مختلف اعضاء علاقه مندی داریم که بصورت خودجوش و داوطلبانه در این زمینه با ما همکاری میکنند.
از زمان آغاز این کار تا به اکنون شاهد جمع آوری میلیون ها درب بطری پلاستیکی بوده ایم، که این امر صرفاً بخاطر همراهی مردم عزیز محقق شده است.


_ میزان همکاری نهاد های مختلف از جمله شهرداری چگونه بوده است؟
ما نیاز به همکاری بیشتر نهاد ها و شهرداری ها هستیم.
متاسفانه عدم تفکیک زباله ها در شهر بوشهر موجب به هدر رفتن سیل عظیم زباله های بازیافتی می شود. به تازگی اقداماتی از طرف شهرداری جهت تفکیک زباله ها در دست اجرا است که متاسفانه موثر نبوده است و فکر نمیکنم نتیجه مطلوب داشته باشد.
ما در حال حاضر نیازمند به غرفه های بازیافت داریم که این امر صرفاً با همکاری شهرداری و مدیریت پسماند امکان پذیر می باشد و مهم ترین خواسته ما از شهرداری بندر بوشهر در اختیار قرار دادن کیوسک های تفکیک زباله است که بصورت بلااستفاده در شهرداری در حال فرسوده شدن میباشند.

_ اطلاع رسانی شما از چه طریق بوده است؟
عمده اطلاع رسانی و تبلیغات ما تا به حال از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بوده است. و در این زمینه نیازمند همراهی بیشتر رسانه ها و روزنامه ها هستیم.
علاوه بر آن چنانچه از حمایت بیشتری از طرف نهاد های مربوطه برخوردار شویم و محلمناسبی به همراه امکاناتی که ذکر شد از طرف شهرداری در اختیار ما قرار گیرد قطعاً این کار بازتاب بهتر و مؤثر تری خواهد داشت و ما میتوانیم به برگزاری کلاس های آموزشی و فرهنگی در این زمینه و در سطح مدارس بپردازیم که قطعا موجب یادگیری افراد و احترام به طبیعت و حفظ پاکیزگی محیط اطراف از سنین پایین خواهد شد و نتیجه آن در آینده فوق العاده خواهد بود.
__ضمن تشکر و قدردانی از شما خانوم زهرا رضایی طرهانی، آرزومند موفقیت و پیشرفت شما در این امر، سپاس که وقت خود را در اختیار سایت دیارمهر قرار دادید. شاد و پیروز باشید.

2 پاسخ به “بازیافت طلای کثیف گامی برای حفظ محیط زیست (مصاحبه با مجری جمع آوری درب بطری های پلاستیکی)”

  1. مهاجر گفت:

    آهان نوشته بودید بوشهر . عذر میخوام

  2. مهاجر گفت:

    سلام . ننوشتید محیط زیست کدام شهرستان ! لطفا اعلام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *