نوشته های تازه

گیسکان بهشتی در ارتفاع+تصاویر

دیار مهر: طبیعت بکر و مسحور کننده آن دل هر رهگذری  را می برد ، بهارش رنگی خدایی دارد و زندگی در گوشه گوشه آن جاری است . شکوفه های بادام زیباترین نقاشی طبیعت را ترسیم کرده اند، کبک های سرمست ، زیباترین موسیقی ها را می نوازند و زندگی را سرشار از لبخند می کنند. بر […]

اشتراک گذاری
14 اسفند 1394

دیار مهر:

طبیعت بکر و مسحور کننده آن دل هر رهگذری  را می برد ، بهارش رنگی خدایی دارد و زندگی در گوشه گوشه آن جاری است .

شکوفه های بادام زیباترین نقاشی طبیعت را ترسیم کرده اند، کبک های سرمست ، زیباترین موسیقی ها را می نوازند و زندگی را سرشار از لبخند می کنند.

بر پهنه دشت ، شقایق ها سرمستانه  در باد می رقصند و بابونه ها  و شب بوها ،تمام دشت را معطر کرده اند .

باید بود و دید که چگونه آسمان به زمین این قدر نزدیک است . در تاریکی شب ،ستاره ها را آنچنان نزدیک به خود می بینی که احساس می کنی آن را بادست می توانی به پایین بکشی….

چنین طبیعتی می تواند چه مردمانی را در خود خلق کند ؟

مردمانی مهربان و کم نظیر که بی هیچ چشمداشتی مهر می ورزند و سفره هایشان را به  میهمانان ارزانی می کنند .مردمانی زلال که قلم در بیان آیینگی آنان ناتوان است .

آنجا هیچ کسی را نمی یابی که چهره ای دیگر داشته باشد ، به هر خانه ای وارد شوی  مهربانی ، عشق و صمیمیت را از عمق جان تعارفت می کنند ، باید بنشینی و از خوان پرمهرشان توشه برداری.

زنان و دخترانش  ، فرشته هایی آسمانی اند روحشان بلند و طبعشان لطیف .

جوانانش بی هیچ اغراقی هر کجا باشند بهترینند، باصفا و مهربان . همانگونه هستند که چشم می بیند .

در مکتب مهربانیشان ، صداقت می بارد  و در زندگیشان سخاوت جاری است ،

آنجا واقعا مهمان نه تنها حبیب خداست که صاحب خانه ..

کودکانشان معصومند زلال زلال زلال .بازیگوشی هایشان هم ،چون بازی های کودکانه اشان متفاوت است. استعدادهایی درخشان که اگر امکان فعلیت می یافت،همان بچه های دانش اموز مدرسه “آب بید” می شدند که می توانستند زندگی را به انجا بیاورند .

افسوس که  بسیاری از آن انسانهای بزرگ و سخاوتمند به دلیل کمبود آب ، راه شهر را در پیش گرفته اند تا در هیاهوی صنعت و سیمان روزگار بگذرانند  گر چه مهربانیشان را در شهر می گسترانند  و صداقت را کوچه به کوچه انتشار می دهند .

مردمانی اینچنین بزرگ ، مهمان نواز ، صادق و مهربان را در کمتر جایی می توان دید  .صدایشان  از پشت تلفن هم صمیمتی دارد که نگاهشان .

در من هنوز  حسرت همان روزهایی است که  در کنار  مردمان پاک آن دیار ، زندگی را در معنای واقعی خودش حس کردم ، همانی که نمی توان توصیفش کرد به قلمش آورد و برای کسی ترسیمش کرد. همانی که عشق بود و مهربانی…

آنان زندگی می کنند……

 

آری اینجا گیسکان است ، بهشتی در ارتفاع

 

توضیح: گیسکان در مشرق برازجان و با ارتفاع حدود ۹۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد و شامل هفت ابادی ناخا ، چم غاری ، لرده ، باغ تاج ، قاید رجب ، انارستان و سوک می باشد و بدلیل مشکلات راههای ارتباطی  و کوهستانی بودن و همچنین پراکندگی روستاهها هنوز امکانات کاملی در انجا دایر نشده است.

 

متن: صادق خسروی، بهار ۹۴

تصاویر زیر  از طبیعت باغ تاج ، قاید رجب و انارستان است که از دریچه دوربین دوستان عزیز اکبر تاج ، سجاد مصدق و صادق اسکندری گذشته است

 

IMG-20160304-WA0011 (Copy)

IMG-20160304-WA0012 (Copy)

IMG-20160304-WA0013 (Copy)

IMG-20160304-WA0014 (Copy)

IMG-20160304-WA0016 (Copy)

IMG-20160304-WA0017 (Copy)

IMG-20160304-WA0018 (Copy)

IMG-20160304-WA0019 (Copy)

IMG-20160304-WA0020 (Copy)

IMG-20160304-WA0021 (Copy)

IMG-20160304-WA0022 (Copy)

IMG-20160304-WA0023 (Copy)

IMG-20160304-WA0025 (Copy)

IMG-20160304-WA0026 (Copy)

IMG-20160304-WA0027 (Copy)

IMG-20160304-WA0028 (Copy)

IMG-20160304-WA0029 (Copy)

IMG-20160304-WA0030 (Copy)

IMG-20160304-WA0031 (Copy)

9 پاسخ به “گیسکان بهشتی در ارتفاع+تصاویر”

  1. سیاوش حیدری گفت:

    باغتاج تکه ای از بهشت و مردمانش بسیار باصفا…

  2. شیرکوه گفت:

    گیسگان چه واژه غریب و اشنایی

  3. شیرکوه گفت:

    زیباترین و درعین حال سخت ترین روزهای زندگیم در گیسکان و باغتاج سپری شد هر چند دست تقدیر ما را از زادگاه پدری اندکی دور کرده ولی هنوز قلبم به عشق این کهن دیار میتپد…با اجازه دوستان چند سطری به زبان مادری ام مینوسم.گاهی چنان دلوم هوای کوهه قلعه و تل امیراالمامنبن و میکنه ک چیشلوم پر او ویمو…یاد روزل خاشو ک چه جلد گذشت…
    انسوی قلعه باغتاج است
    کدخدایش شاه عشق جانبخش تاج است
    گیسگان و باغتاج مردان و زنانی را در دامن خود پرورده که به حق مایه عزت و سربلندی همه ماست و ایکاش اندک همتی بخرج میدادیم ودست دردست هم گیسکان رابه جایگاه واقعیش میرساندیم..گیسکان قشنگ است ولی گاهی بی مهری هایی از طرف نخبگان و مسولین دیده میشود ک قشنگ نیست و برازنده نام گیسکان نیست…بیاییم کدورتها و اختلاف سلیقه های قومی را کنار بگذاریم و نگذاریم حق همه ما یکجا پایمال شود…

  4. از اهالی گفت:

    صادق جان دل نوشته ات بوی عشق میدهد همچو شکوفه های بادام وحشی بتصویر کشیده شده ، رنگ زندگی دارد همچو شقایق های سرزمین کودکی من ، از دل برامده بمانند دل پر زمهر دیار من ، نشان از روح بلند شما دارد بمثال قله های سربلند گیسکان ما ، زیباست بزیبایی ابرهایی که تنها حایل ما و خورشید است. ….. چه به حق به تصویر کشیده اید شما ها یکی با چشم دوربین یکی با چشم دل . …. بفکر فرو رفتم که چرا این همه زیبایی را مسولان نمیبینند چرا محرومیت از سر وروی این دیار میبارد چرا مارا مجبور به ترک سرزمینمان کردند. خواهش میکنم صدای مردمانی که محرومیت بر سیمای زیبای خود و دیارشان نشسته را به گوش مسولان برسانید . با تشکر بی پایان

  5. کودکی گفت:

    بسیار عالی و تحسین کننده عکاس زبر دست و چیره دست که این چنین طبیعت بهشتی گیسکان را به نمایان گذاشتند که هر کس با دیدن چنین عکسهای سرمست و خرامان گشته،و زیباتر متن آقای خسروی که زیبایی عکسها را دو چندان کرده.

    موفق باشید

  6. آریا گفت:

    با درود بر همه دلسوزان و فرهیختگانی که با کوشش خود درخت جامعه انسانی را خود آبیاری می کنند و مانند شمعی سوزان می سوزند تا راه روشن ، در کور سوی تاریک زندگی نمایان باشند درود بر صادق خسروی عزیز که شمع علم و دانش را در دیارمان روشن نگه داشتند . همیشه و همواره به یادت هستیم .

  7. ابادی چهده گفت:

    درود بر اقای خسروی از این که به فکر روستای از یاد رفته ما بودید، کمال تشکر را داریم و امیدوارم در تمام فصول زندگی سربلند وپیروز باشی.

  8. ابراهیم امینی گفت:

    بوستان اندیشه ، خرد و فرهنگ خرم و سرسبز از نام اندیشه ورزان و فرهیختگانی است که صادقانه و بی هیچ چشم داشتی در مسیر تعالی جامعه خویش و آبادانی کشور اهتمام می ورزند.
    خالص ترین درودها نثار انسان های صادق و فرزانه ای که با اندیشه های خیرخواهانه تمام همت و تلاش خود را بکار گرفته اند تا موجبات شکوفایی روزافزون میهن خود را فراهم آورند.
    بدین وسیله از حسن توجه جناب آقای صادق خسروی که سال های سختی را در کنارمان سپیی نمودند و مرارت های بسیاریاز بابت کمبود امکانات رفاهی متحمل شدند تا شرایط رشد علمی و فرهنگی فرزندان مارا فراهم نمایند صمیمانه سپاسگزاریم
    خوبی هایت را فراموش نمی کنیم و قدردان تمام لحظاتی که صرف تربیت فرزندانمان کردی هستیم .
    ابراهیم امینی – روستای باغ تاج

  9. تازه وارد گفت:

    زیباست
    ساده مثل دل مردمانش
    اینجا جایی است که حس می کنی به خدا نزدیکتری

    الهی همیشه تازه باشند و پایدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *